Lappland Pike 2019

Admin

De två sista dagarna innan tävlingen var det tillåtet att provfiska tävlingsvattnet.

Vi anlände till båtrampen med nordliga vindar och trodde att fisket kunde bli trögt.

Lappland Pike har både båt och kajakklass i tävlingen och vi lät båtarna fara iväg som raketer över sjön innan vi i lugn och ro började vårt rekfiske.

Bara en kort stund från båtrampen hade vi en riktigt lång landtunga med rejält djup utanför och hur mycket betesfisk som helst.

Vi började nöta av området och det var magiska mängder med skapligt stor abborre på 3-7 meters djup.

Jag var själv snabbt i en ordentlig pjäs som rätade stal kroken på mitt borrebete. Likaså Henric.

Robban som aldrig hade bråttom ut kom sent om sider ut på sjön och krokade snabbt två meterfiskar.

rptoz

Vi pratade ihop oss över en kopp kaffe på udden och eftersom ingen av båtarna varit inom synhåll bestämde vi oss för att låta segerområdet vila fram till tävlingsdagen.

Segervissa var vi säker på att något av våra två lag skulle få en jackpott i området och vi skulle kunna placera oss högt upp i tabellen.

Inför den andra provfiskedagen skulle vi reka ett annat område och hoppas på att alla skulle åka förbi området vid båtrampen.

Under natten slog vinden om till rakt motsatt riktning dvs sydlig och vi räknade med ett ännu bättre fiske.

Det var härifrån allt snabbt barkade iväg åt helt fel håll..

Redan vid lunchpausen på ön kunde vi konstatera ett sirapssegt fiske och den brutala vinden gjorde det inte lätt för oss kajakfiskare.

Meterhöga vågor gungade loss Henric´s kajak från stranden under vår paus.

I den hårda vinden singlade kajaken likt ett löv iväg med över sjön och Henric fick jaga ikapp den i min kajak med knäsmärtor och mjölksyra.

Resten av dagen var fisket tufft som i en swimmingpool utan fisk. Vi bröt hyfsat tidigt ändå och fortfarande segervissa med vår hotspot från gårdagen.

Första tävlingsdagen adderade vi ubergott om regn till den brutalhårda vinden.

Vid ankomst till vår spot kunde vi konstatera att betesfisken fanns kvar men de större stod limmade emot botten.

Gäddorna var som borttrollade. Själv knäckte jag koden för abborren men kunde inte lura någon tillräckligt stor för att vara med att tävla om abborretrofen

Optimistiskt fortsatte jag att dunka balanspirken emot botten och fick med jämna mellanrum en semihyfsad borre.

Förr eller senare måste ju någon av de gäddorna som låg på botten och tryckte nypa i min Nils Master.

Men icke sa Nicke! Med nollans skam fick vi återvända till hotellet efter första dagen men det visade sig att inte bara vi hade lyckats att nolla.

Om möjligt var dag två segare än dag ett. Några små gäddor i icke godkänd storlek sög i sig mina beten men även idag fick jag böja huvudet och vandra the walk of shame.

Det visade sig tillslut att fiskegudarna spelat arrangören ett ordentligt spratt och sett till att fisket förvandlats från ett drömfiske dagarna innan till mardrömsliknande svårt under tävlingsdagarna.

Inte ett enda av de 60 teamen från hela Europa hade lyckats att landa fem godkända gäddor. Med detta i bakhuvudet kände skammen att nolla två dagar något lättare.

Ett enda kajakteam lyckades klämma in sig på top 15 i resultatlistan.

Sammanfattningsvis var det ett mycket trevligt och välordnat arrangemang som jag hoppas kommer att köras många år framåt då fiskevattnen i kommunerna som är med är riktigt vassa.

Jag har redan bestämt mig för att vara med nästa år och hoppas att jag och min vapendragare Henric kan lyckas lite bättre på Ångemanälven som är tävlingsvatten 2020.

Tävlingen i övrigt var ett fantastiskt bra arrangemang och tävlingsvattnet i Dorotea är ett ruskigt bra vatten som någon gång i framtiden skall krävas på revansch.

Endast fem lag lyckade med konststycket att landa tre fisk och det gav dem toppalceringarna i tävlingen.