Konsten att utveckla din kajak

Admin

Vi alla drömmer om att finna just den där kajaken som passar alla dina preferencer, men det är omöjligt. Jag repeterar DET  ÄR OMÖJLIGT! Försök istället att utveckla den kajak du ser lösningar i.
Vi får alla slåss med samma problem: För dålig kursstabilitet, inte stabil nog, för trög, för klumpig, väger för mycket och listan kan göras oändlig. Sedan tidigare finns det flera atrikar om hur du som förstagångsköpare ska välja din kajak, jätte bra artiklar men den hjälper inte riktigt den som redan köpt en kajak och saknar flertalet små finneser.
Jag har redan haft 6st fiskekajaker och 3 st havskajaker innan min nuvarnade fiskekajak och vill pÃ¥stÃ¥ att jag var väldigt noggran med att läsa pÃ¥ om alla modeller jag har haft, jag har haft Kineser och Amerikaner och ingen kajak har varit fulländad till mina egna preferencer, detta är en mening du kommer att lära dig sÃ¥ lika bra att börja memorera den redan nu, “egna preferencer”.
Men vad betyder det?
Om vi ska utgår från mina preferencer så vill jag ha en kajak som tillåter mig att modifiera kajaken efter egna preferencer, se där dök dom två orden upp igen. Du kan köpa en paddelkajak för 30,000:- eller en för 5000:- det kommer alltid att finnas saker som du vill ändra på, men då du inte är en del av produktionsteamet bakom kajakmärket så kommer du fortsätta att stångas med problemen, om du inte tar itu med dom själv. Denna artikel handlar om just detta.
Jag köpte en Hobie Mirage Compass av Ã¥rsmodell 2018, jag sÃ¥g lösningar pÃ¥ denna kajak redan efter att ha lagt ögonen pÃ¥ bilder av kajaken. Jag hade dock inte brottom, jag valde att köra med kajaken i tvÃ¥ säsoger för att vara säker pÃ¥ vad jag ville göra för uppgraderingar. Jag pÃ¥började mitt projekt med kajaken i samma veva som jag valde att avsluta säsongen, dvs i början pÃ¥ alla gäddfiskares favoritsäsong – hösten.
Att borra i en kajak för första gången är närmast att jämföra med att förlora osklden. Du är osäker, tänk om något gåt fel, har jag väl gjort det så finns det ingen återvändo, jag kan inte banga nu osv. Skit i allt det där, en kajak är gjord för att du ska kunna installera prylar. Vissa kajaker är inte så genomtänkta som man först tror, Det finns kajaker med rails överallt, precis vid dom ytorna där du inte når och dom ytorna som du når är det saker i vägen för. Den kajaken jag här visar upp bilder på är just min Compass, en kajak jag valde för att den var så pass naken och lätt kunde uppgraderas efter vaddå? just det, egna preferencer.
Det första jag gjorde var att installera en 6″ lucka i aktern. Varför är det bra? Vad behöver jag ha den till? Jo det är ganska enkelt, jag trodde att jag behövde den för att kunna montera mina rails i aktern. Detta visade sig vara överflödigt, men nu har jag föga överaskande tillgÃ¥ng till akterns skrov.
Nu kan jag förvara mat, tillbehör och annat för mina äventyr där inne. Jag vet precis vad ni tänker nu: Alla aktrar ser inte likadan ut och nej det stämmer. Tills viss del får man faktiskt arbeta med det man har.
Jag ritade upp en innercirkel utifrån gummipackningen, borrade ett större hål och gick därefter lös med en bågfil. Sakta och metodiskt arbetade jag med sågbladet för att få det rätt. Jag vet vad ni tänker, man sågar lite innanför och sandpapprar sista milimetrarna, gör inte det, plasten är betydligt mer tålig än vad ni tror och skrattar snarare åt dina försök att sandpappra sista biten.
Jag hade som sagt tvÃ¥ Ã¥r pÃ¥ mig att fundera ut vilka lösningar jag ville göra pÃ¥ just denna kajak, resultatet lyckat efter att ha provat i vattnet. Nästa uppgradering jag gjorde var att isntallera en 8″ lucka i fören, just Compass är en enkel kajak där alt lulllull sparats in pÃ¥. Samma arbetsmetod här, markera frÃ¥n gummipackningen, borra ett hÃ¥ll och använd sedan bÃ¥gfilsblad och arbeta dig sakta men metodiskt runt detta. Som ni ser pÃ¥ bilderna sÃ¥ borrade jag flera hÃ¥l när jag märkte att sÃ¥gbladet ville vandra. Tar men det lugnt sÃ¥ kan man enkelt arbeta runt detta.
Yttligare ett steg var att installera rails i aktern, det fanns ju inga och där vill jag gärna ha en flagga, lanterna och spöhÃ¥llare för hÃ¥ven, tror jag. Just hÃ¥ven är en sak jag ska prova med, jag lÃ¥ter er veta hur det fungerar i vÃ¥r, om jag fÃ¥r nÃ¥gon gädda dvs. Jag trodde ju att jag skulle behöva skruva fast dessa med mutter men faktum är att jag bara skruvat i vanliga skruvar genom plasten efter att ha förborrat ett mindre hÃ¥l. Därav känns 6″ luckan överflödig, men nu när den sitter där sÃ¥ vill jaag absolut inte säga att jag Ã¥ngrar mig. Den kommer att fylla sin funktion, var sÃ¥ säker.
Jag hade ju gjort min läxa ang denna kajak, jag valde att köpa den i december 2018. Det gjorde jag då jag ville ha koll på vad folk tyckte om den efter att dom använt den. Med andra ord så sökte jag efter barnsjukdomar. Miragedriven var ju den samma så där visste jag att Hobie fått bort barnsjukdomarna, men hur fungerade alla lösningar i praktiken kring skrovet? I skrovet finns en dryckeshållare, paddelhållare finns monterad som standard och två rails i fören. Man brukar säga att man vill ha ekolodet så långt fram som möjligt om man ska vetrikalfiska, något som jag ibland gör. Jag har fäst ekolodet i RailBlaza tillbehör, det finns andra märken att använda så som RAM, Scotty, lösningar utan märke eller vanliga hedersvärda hemmabyggen. Jag är en praktisk person och jag verkligen älskar dom lösningar som folk kommer på i våran värld. Men jag tappar tråden lite.
PaddelhÃ¥llare var nästa steg att installera. Eftersom att det finns en ingjuten skÃ¥ra för paddeln i kajaken samt ett resÃ¥rband som man fäster runt paddelskaftet och det hemska knoppfästet för resÃ¥rbandet, placerat precis brevid stolsfästet sÃ¥ behövdes det uppgraderas, jag har sÃ¥ mÃ¥nga gÃ¥nger läst om att folk tycker illa om denna lösning. Men jag läser det mesta med egna ögon och försöker att se lösningar. Här kom en liten kineslösning fram. Jag har ju haft 6 kajaker innan denna och pÃ¥ Jula Kajak Pro modellen sÃ¥ finns det som vi i Sverige kallar för “klämfäste” i USA kallas det för “Tacofäste” (vilket lÃ¥ter coolare, än en gÃ¥ng briljerar jänkarna.) och det fungerade kanon verkligen, jag sparade väldigt mycket tid med denna lösning när jag sÃ¥g en fisk att kasta pÃ¥. Jag satte fästet i paddeln, lade den emot kajaken i skÃ¥ran för paddeln och funderade, blir paddeln pÃ¥ nÃ¥got sätt i vägen för nÃ¥got annat, jag har ju trots allt mitt anchortrolley pÃ¥ denna sida. Efter lite klurande sÃ¥ kom jag fram till att det skulle monteras permanent. Jag borrade tvÃ¥ minde hÃ¥l där skruvarna ska gÃ¥ i, övanför där vattenytan nÃ¥r sÃ¥ klart och sedan fäste jag tacolösningen. Just denna lösning är nog faktiskt den mest praktiska lösning jag har gjort nÃ¥gonsin, här fÃ¥r man ge kineserna ett ben ocksÃ¥.
Efter att denna artikel har skrivits så har jag också moterat på nätfäste i sidan av cockpit, ett riktigt bra ställe att förvara plåster, bandage och sårrengörande.
Sen har vi finalen, i fören på Compass så fanns ju ingen lucka men ett mechnät, säkert bra för att förvara torra klädder i en vattentät påse, men inget jag använt utrymmet till. En lucka instellerade jag ju, men det finns fortfarande utrymme för annat, jag har valt att modifiera en vanlig plastlåda till en batterilåda där jag också förvarar lite verktyg, lådan i sin tur kan man sedan modifiera helt som man vill, precis så som jag gjort med min verktygslåda i aktern där jag förvarar beteslådorna.
Jag brottas dock fortfarande med ett stort problem, vart ska jag förvara mina spinnerbaits?