Feelfree  Kayak Fishing Fest in Asia

Admin

Dagen före julafton fick jag ett mejl med en fråga om jag ville åka med till Thailand på ett kajakfiskeevent. Först trodde jag att det var spam men efter lite närmare kikande insåg jag att det faktiskt var en personlig inbjudan.

Efter lite mejlkonversation med Feelfree agenturen i Polen beslutade jag mig för att göra dem sällskap.  Bara en månad senare var det dags att lämna Dala-Floda och påbörja resan till andra sidan planeten. Vi hade ett rätt späckat schema det hade våra värdar sett till.  Vi fick dock en dag på oss att få jetlagen ur benen och hjärnan.

Feelfrees fabrik ligger inte speciellt långt ifrån flygplatsen i Bangkok och bara på nån timme var vi på plats. Vi kikade i fabriken på tillverkning och blandade detta med turistande och makalösa måltider utanför turiststråken. Vi träffade designern och Feelfree teamen från Usa och Malaysia. En av kvällarna intogs en magiske buffé tillsammans med ägaren designern och det amerikanska teamet samt oss från Europa. Vi besökte tempelområden där allt liv är fredat och det fanns makalösa mängder med karp och malfiskar som matades och levde gott runt dessa Buddhisttempel.

Vi fick förmånen att se en hel del kommande kajaker och spännande utvecklingsprojekt på fabriken. Bland annat ett projekt där man samlar plast och gör om detta till drybags (mer om detta i nästa nummer)

Även en hel del spännande kajaker som dyker om de närmaste åren. Vi fick även möjlighet att testpaddla en alla spännande nyheter. En av dessa nyheter kommer vi på Kajakfiskemagasinet.se at vara först i världen med att få presentera i vår livesändning från Sportfiskemässan i år. Efter två dagars turistande och djupdykande i tillverkningen i fabriken var det äntligen dags att förflytta oss 4 timmar söderut till Ruyong där själva eventet skulle hållas.

Resorten vi skulle husera i var som hämtad ur en turistbroschyr. Så vackert belägen vid strandkanten av havet. Detta event är nog det mest påkostade och välorganiserade som jag någonsin deltagit i. Blev själv intervjuad vid flera tillfällen från olika delar av världen som var nyfikna på hur en svensk hade hamnat på ett event i Thailand. Alla måltider, dryck och en fantastiskt avslutningsmiddag med dussinet olika rätter ingår i anmälan.

Vid ankomst väntade vi en den långa karavanen av bilar som var det officiella startskottet till eventet. Strax under 200 deltagare var anmälda men deltagarna från Kina dök inte upp på grund av det då färska coronavirus utbrottet.

Efter den mäktiga karavanen rullat in så var det dags registrera sig. Vi märktes själva med ett armband och både kajaken och paddeln skulle märkas med vårt nummer och namn som tryckts på klistermärken. En t-shirt för vardagen under eventet och en partyskjorta fanns med i startpaketet. På kvällen hade vi en regelgenomgång på Thailändska och Engelska. Det visade sig att delar av den förhandsinfon vi fått var felaktig, speciellt när det gällde fiskarter och storlek på dessa. Själv hade jag packat för lite större fiskar men lyckade få till lite beten av Jimmy från Frankrike och Tiago från Portugal som hade betydligt mer grejor med sig och en hel del mindre beten.

Efter en underbar middag med en och annan kall lokalproducerad pilsner var det dags att ta en tidig kväll då fruktosten serverades 5.00 dagen efter. Efter en spännande frukost var det dags att rigga lite före soluppgången och starten vid 7. Det var ordentliga vågor när det äntligen var dags men hade hunnit med en kurs kvällen innan i hur man tar sig ut med lite större fiskekajaker och hur man tar sig i land i bränningarna. Som vanligt i en klass så är det alltid några som gör annat än lyssnar på instruktioner och detta gav en hel del spännande vurpor både på vägen in och ut.

Med en starkt lysande sol och värme, så var det till att smörja in en blekfet skandinav med ohyggliga mängder av solskyddsmedel och täcka större delen av kroppen med skyddande plagg. Vi som kom ifrån Europa hade satts i de lite större trampkajakerna och fick assistans ut genom vågorna. När vi släpptes av vår hjälp gällde att paddla som aldrig förr för att ta sig igenom de brytande strandnära vågorna ut på lugnare och djupare vatten. Själv fick jag en sproilans ny Dorado att fiska ur och Jimmy en Lure med trampor samt Tiago som fick den nya BigFish 108 att använda denna dagen. Vår sjösättning gick bra men det var andra som hade det lite svettigare och några ordentliga vurpor.

Feelfree vill inte ha en tävlingshets och har valt en lite annan väg för att utse en vinnare. All fisk som var över 500 gr fick vägas in. Det var lite arter som haj, rockor och clownfiskar som var skyddade och inte skulle fiskas på. Till invägningen skulle man ha max 3 fiskar över 500 gram och minst två arter. Fick du fler så var det bara att returnera eller spara till en annan fisk. Vinnaren slumpades fram genom att man drog en vikt mellan 500 och 6000 gram och den som kom närmast den slumpade vikten var vinnaren. Sen drar man 20 vinnare till i vikt fast nedåt i gram skalan.

Resorten man valt till detta året hade väldigt sparsamt med större fisk och väldigt mycket småfisk under minimi måttet. Bara 10 fiskare klarade av att få fisk över 500 gram och vinnaren totalt 1,4 kilo. Vikten som slumpades fram låg över 3000 gram så det stod snabbt klart vem som vann och eftersom det enbart var några få som lyckats så lottades det ut mängder av priser.

Jag, Jimmy och Tiago fick alla fisk men allt under minimi vikten. Jag hade mängder med hugg vertiklafiskandes men lyckade inte kroka mer än en liten Grouper. Efter en dag i den brännande solen kämpandes kändes det skönt att få ta sig emot strandlinjen men samtidigt lite läskigt med tanke på vågorna. Nu gällde det att ha tungan rätt i mun och försöka komma ihåg gårdagens instruktion så man inte voltade likt en rallybil som klipper en kurva i lite för hög fart. Naturligtvis vred sig min kajak upp fel så jag kom med bredsidan emot land men jag kom ihåg att då skulle man stoppa ned paddeln i vitskummet och luta sig emot och det fungerade utmärkt så jag såg ut som ett proffs som strandade. Men för många andra slutade det i rejäla krascher som kostade både spön och annan utrustning.

Efter invägning så började avslutningsceremonin med prisutdelning och en makalös middag och ett party som skulle kunna vara introt till ett nytt avsnitt till Baksmällan filmerna.

Jag hoppas verkligen på att komma tillbaka igen till den otroligt goda maten, miljön och de makalöst trevliga värdarna som såg till att allt flöt på och vi kunde njuta av att bara vara med. Har ni möjlighet att åka till detta årliga event så gör det!

Har sammanfattat min resa i en liten videoberättelse