Batterier

Admin

Batterier till kajakfisket är en ständigt återkommande fråga på forum och annat. Vilket batteri ska jag köpa?, räcker det med ett 4 ampere batteri? Ska jag ha ett Biltema batteri eller ett Li-Ion batteri?

I Oktober 2017 numret av magasinet skrev Felix Frej om rebellcell batterier och här kommer en efterföljande artikel, har ni inte läst Felix artikel så finns den här:

https://www.kajakfiskemagasinet.se/magazine/varfor-litium/

Hoppas att denna artikeln kan räta ut några frågetecken.

Jag har fiskat från kajak i ett par år nu och innan det så har jag haft en stor båt med inriktning på vrakutfärder och vrakletning, till detta krävdes det stor batteri-kapacitet för att driva alla instrument.

Jag ville inte koppla in batteribanken på båtens generator eftersom den gav störningar och således sämre bild på Side Scan Sonaren. Jag lyckades ofta få tag i gamla lastbils batterier dom vägde hur mycket som helt. Eftersom min båt vägde 16 ton så gjorde inte en batteribank på 500kg mycket till eller från. Men samma gäller inte för en kajakfiskare, så litet batteri med så mycket ampere för så lite pengar som möjligt.

De viktigaste punkterna för ett batteri i en kajak är:

Vikt & storlek, pris, kapacitet.
När jag börjad med kajakfisket så hade jag denna prioriteringen:

  • Pris
  • Vikt& storlek
  • Kapacitet.

I och med den prioriteringen så körde jag på Biltema batterier. Typ denna:

Underhållsfritt MC-batteri där batterisyran är bunden i ett trögflytande gel, vilket förhindrar läckage även om batteriet monteras liggande (90° lutning).

290:- för ett 5Ah batteri.

Jag körde på denna typen av batteri några år. Men mitt fiske kan ibland vara ganska strömkrävande, jag har ibland tre-fyra ekolod när jag fiskar. Till slut så tröttnade jag på att ständigt få titta på ekolod som slocknar och då började jag titta på andra alternativ vilket är: Li-ion batterier. Men först går vi igenom vad det är för skillnad på batterierna.

Blysyrabetterier:
De vanligast förekommande versionerna av blysyrabatterier är våta, gel och AGM.

Om jag ska välj ett blybatteri skulle jag utan tvekan välja ett gelbatteri. Gelbatterier använder en syra i geléform. Gelbatterier klarar av djup urladdning och används normalt i fordon med krävande elektrisk utrustning. Jag går inte djupare in på blybatterier utan vi går vidare med Litiumbatterier.

Litiumbatterier:
Litiumbatterier finns i många olika sammansättningar. Till exempel Li-ion, Li-Po, Li-Fe.

De har funnits länge i bland annat telefoner och datorer.

Två typer av dessa batterier är: LiFePo4 och LiFeYPo4, vilket är förkortningar för litium iron phosphate. Dessa batterier har fyra celler, vardera med en nominell spänning på 3,2 Volt. Seriekopplar man fyra celler så får man alltså ett batteri med en nominell spänning på 12,8 Volt, vilket är mycket nära den nominella spänningen hos ett blysyrabatteri som består av sex stycken celler om vardera ca 2,14 volt. Alltså 12,84 volt totalt (ett laddat LiFe batteri ligger normalt aningen över 13V).

Laddning av litiumbatterier:
Ett LiFeYPo4 batteri klarar vid en utnyttjandegrad på 50 procent över 5 000 cykler, det har alltså en livslängd som är minst fem gånger längre än de allra bästa blysyrabatterierna av AGM-typ. Vid 80 procent utnyttjandegrad. Litiumbatterier mår bäst när de är halvladdade, vilket rimmar mycket bättre med hur batterierna i våra kajaker används.

Ett ytterligare plus med LiFe-batterier är att de i princip inte alls lider av självurladdning.

Det betyder att man inte behöver underhållsladda dem under vinterhalvåret, bara koppla loss batteripolerna och gå i vinterdvala. De kan heller inte frysa sönder, vilket ett urladdat blysyrabatteri gör redan i cirka minus sju grader.

Snabbare att ladda:
LiFe-batterier har låg inre resistans och tar därmed emot laddning mycket snabbt.

LiFe-batterier klarar att leverera stora strömmar oavsett temperatur. De är inte begränsade av den så kallade Peukerts Lag som blysyrabatterier är. Ett 40Ah LiFe-batteri kan momentant leverera över 1000A vilket motsvarar ca 13kW.

LiFe-batterier tål dessutom vibrationer och stötar och har inga problem att överleva i en kajak som du skvalpar omkring i 2 meters vågor i. De kan också monteras i vilket läge som helst (gäller även AGM och Gel-batterier) då de inte har någon vätska som kan rinna ut.

Nackdelar med litium
LiFe-batterier är alltså överlägsna blysyrabatterier. Men det finns några nackdelar. Den mest kritiska är att de aldrig får laddas ur under 10 Volt (2,5V per cell), annars dör de för gott (ett blysyrabatteri som blivit helt urladdat går oftast att ladda upp igen även om det aldrig återfår sin ursprungliga kapacitet). Detta är dock enkelt att råda bot på med ett voltkänsligt relä som ser till att bryta strömmen, likt en huvudströmbrytare, om spänningen börjar bli kritiskt låg.

Det andra, som inte är alls lika förödande, är att man helst inte ska ha för hög ”floatspänning”, helst inte över 13,8V och ju lägre desto bättre. Floatspänning är den underhållsladdning som behövs för att hålla ett blysyrabatteri fulladdad då de (som jag beskriver tidigare i artikeln) har hög självurladdning. Ett Life-batteri har ju ingen självurladdning och behöver därför ingen floatspänning.

En konstant hög floatspänning är skadligt för ett Life-batteri. Man skall alltså helst ladda upp det till ca 14,0-14,6 volt och sedan avbryta laddningen helt. De flesta smarta laddare är ju anpassade för blysyrabatterier och är därför inte helt optimala för LiFe-batterier. Detta är orsaken till att jag köpte en specifik laddare till mitt MX Li-ION batteri.


Att ladda ett redan fullt litiumbatteri är alltså något man ska vara försiktig med då detta förkortar livslängden.

Vad är skillnaden mellan ett Litiumbatteri och ett blybatteri?
Vikt:
Enkelt så är Litiumbatteri 70% lättare än ett blybatteri och vikten är något som är viktigt för kajakfiskare.

Pris/kapacitet
Litiumbatteri är ca tre gånger så dyra som blybatterier vid inköp men i kombinationen med analysen av livslängden används samma kostnad fortfarande, och livscykeln för Litiumbatteri är fortfarande längre. Ett vanligt blybatteri har ungefär 500 cykler under sin livslängd om man aldrig laddar ur det mer än 50% och sköter det under hela denna tid. Ett Litiumbatteri kan ha upp till 5000 cykler under sin livstid vilket är upp till 10 gånger mer.

Vilken kapacitet ska mitt Litiumbatteri ha?
Jag är en stor förbrukare och jag valde ett 60 ampere batteri. Jag tältar ibland ute med ungarna och vill ha ett batteri som räcker en hel helg. Jag även trolling efter gös med elmotor och då vill jag att batteriet ska räcka i flera dagar.

1 dagars fiske:
Använder du ett ekolod och det ska klara en lång fiskedag, då skulle jag välja ett 10-12 ampere batteri.

2 dagars fiske:
Här skulle jag gå upp till ett 20 ampere batteri.

Jag vill inte tänka på om batteriet ska räcka:
60-100amp, då är du hemma.

Här kommer ett urval från några som säljer litiumbatterier, jag har sorterar med lägst ampere först och sedan stigande. Det rekommenderas speciell laddare till dessa batterier.

(Tabell ej korrekt på mobila enheter. Läs på läsplatta eller dator för fullständig tabell )

Inköpsställe Namn Volt AMP Pris Vikt
Söders sportfiske Rebelcell 12V07 AV Li-ion 87WH 11,1 7 1299:- 0,75kg
Kayakstore Rebelcell 12V07 AV 11,1 7 1299:- 0,75kg
Mojoshop Mastervolt MLS Li.ion Batteri 12V 10A 12,8 10 2995:- 1,5kg
Kayakstore Rebelcell 12V18 Batteri 11,1 18 2499:- ?
LIME Power Batteri LiFePo4 20Ah 12 20 1995:- 3,44kg
Sea Sea LITHIUM S1 40AH 12V 12 40 7900:- 5,8kg
LIME Power Batteri LiFePo4 40Ah 12 40 3995:- 8,3Kg
Avanza kayak & Outdoor MX-Energy 12,8 55 8800:- 8,82Kg
LIME Power Batteri LiFePo4 60Ah 12 60 5995:- 11kg
Mojoshop MX Li-ION BATTERI 60Ah 12,8 60 7995:- 8,8kg
Söders sportfiske Rebelcell 12V70 AV Li-ion batteri 836WH 11,1 70 8199:- 8,8kg
Kayakstore Rebelcell 12V70AV Batteri 12,6 70 8199:- 6,3kg
Mojoshop RoyPow R1200 12V 90Ah Litiumbatteri 12,8 90 9995:- 10kg
LIME Power Batteri LiFePo4 90Ah 12 90 8995:- 15kg
Kayakstore Rebelcell 12V100 Batteri 14,4 100 12499:- 10kg
Mojoshop MX Li-ION BATTERI 100Ah 12,8 100 11995 12,3kg

Mitt tips:
Har du precis börjat kajakfiska, köp ett billigt batteri. Kör på det tills du tröttnar på att ständigt behöva ladda och få slut på ström när du är ute och fiskar.

Råkar du ha ett par tusen över, köp ett Li-ion batteri.

Text Manuel Dahlberg