Back to Basics 2017

Admin

Då var den sista tävlingen som ingår i den Svenska kajakfiskeserien avslutat, nämligen Back to Basic. Vad är B2B? Det är ett koncept där man går tillbaka till grunderna. Ett fåtal beten, inga instrument och bara fiska! Ett syfte med tävlingen har varit att öka kunskapen hos de tävlande bla genom att bli bättre på att navigera utan instrument, att bli bättre på att läsa av naturen, berg och då även förstå hur det ser ut på botten, att få igång den inbyggda kompassen istället för att bara lite på instrumenten. Fiske och kajakfiske är ju en prylsport så vi tror att det var uppskattat med ett antal (9st) förvalda beten från ABU Garcia. Det blev till största delen gamla klassiker, Hi-Lo, Atom, Atom vass, Reflex, Droppen och Mörrumspinnaren. Det tillkom lite nyare beten också från ABU, nämligen wobblern Tormentor och jiggarna Berkley pro som vi tänkte skulle passa bra till både abborre, gädda och gös.

Tävlingen gick av stapeln vid natursköna Sundbyholm i sjön Mälaren ca 1 mil norr om Eskilstuna.

Vi höll till vid Sundbyholm camping där vi bodde och där start och mål är. Tävlingen var en 24 timmars tävling där man tävlar i 14 timmar uppdelat på tre st. förvalda tidsperioder och det blir totalt 14 timmars intensivt fiske. De tre längsta abborrarna, gösarna och gäddorna gäller.

De flesta deltagarna kom redan på fredagen då vi snackade fiske och grillade. Vi provade en ny startprocedur där vi hängde upp en lång planka (vid campingen) med nyckelbrickor där det stod allas namn och nummer på. När starten går så tar man sin bricka och promenerar snabbt 400m ner till vattnet där man har sin kajakfärdig och klar. Samma sak med målgången efter varje fiskepass. Tiden räknas vid ”plankan” vid campingen. Förut har man väntat in att alla ska vara i vattnet och sedan går starten. Nu kan man i lugn och ro fixa med sin kajak och sedan sticka ut. Säkerhetsmässigt så får man också en snabb överblick på vilka ”startbrickor” som fattas.

Lördag. Pierre skötte kontroll av kajakerna och fiskare, dels så det inte medfördes några otillåtna beten eller annat. Han kollade också säkerhetsutrustningen. Vi kontrollerade de som låg i toppen och vi lottade ca 10st till som vi kontrollerade. Vi tror inte att någon fuskade och det är bara att hoppas att det fortsätter så. Vi har ju inte ännu dom prispengarna som i USA där man kan gå hem med 100 000:- Säkerhetsutrustningen var också ok.

KL 0900 hade vi ett kaptensmöte och 10:00 gick starten på det första av tre fiskepassen. Jag och Roger höll ihop och våran ursprungsplan var att trampa bort till en åmynning och fiska på vägen men det var ca 4nm dit bort så vi ändrade våran taktik till att försöka få gäddor nästan vid starten, bara 200m ifrån. Där fanns det fina vassruggar med fina glipor. Efter det var planen att fortsätta halvvägs till åmynningen.

När starten gick så var vi bland dom första ut, vi lade 30 minuter vid vassruggarna utan resultat. Efter riktade vi in oss på att försöka gå på abborre. VI tänkte att inne i hamnen bland bryggor och andra bra strukturer så måste det finnas hundratals abborrar. Resultat: Noll. Men längst in i hamnen hittade vi jättefina vass-stråk, blandat med näckrosor. Ett eldorado för gädda! Sagt och gjort, vi dunkade på med koppar färgade atom och bara efter en timme från start säkrade jag min första gädda, en 65cm vilket är bra i tävlingssammanhang. Några minuter senare krokar Roger en fin gädda på 59cm. Vi nöter vidare utan mer fisk och vi beslutar oss för att låta platsen vila och vi trampar vidare bortåt, precis som vi har planerat. Vi kör av kanter och strukturer utan resultat. Snart bara en timme kvar av det första passet. Vi ska vara i mål kl. 15:00. Vi beslutar oss för att gå över till öarna på andra sidan för att leta efter gädda och abborre. Ingenting. Roger fiskar vidare och jag går tillbaka till ”landkanten” när det är 40 minuter kvar och jag ska börja trampa tillbaka så smäller det på en 67cm gädda. Mätning och fotandet tar långt tid eftersom jag driver in mot land så jag måste trampa och styra samtidigt. Solen ligger också på och då blir det inga bra bilder. När jag väl är klar är det väldigt ont om tid, jag vet också att man får 2cm avdrag för varje minut man kommer försent och mer än 15 minuter så blir man diskad. Bara att spurta i 40 minuter då. Blir tvungen att använda paddeln också eftersom mina ben inte är vana att toktrampa i 40minuter i sträck. Kommer in i målområdet, slänger mig av kajaken, slänger iland ett ankare, springer 400m med kramp och mjölksyra i benen upp till campingen. Just nu tycker jag det var en dålig ide med att man ska lämna brickorna så långt från vattnet. En minut till godo sätter jag min nummerbricka på sin plats. Eftersom jag och Roger har haft ganska bra fiske så tror vi också att alla andra har haft bra eller bättre men det visar sig att så inte var fallet, det har varit ganska trögt.

En del beten har gått sönder och även kastats bort under första passet men är det tävling så är det tävling. Man får 9st beten och det är det man har och arbeta med.

Nu blir det vila och återhämtning i två timmar innan kvällspasset drar igång som är mellan 17–21.

Min och Rogers plan blir som tidigare att vara snabba i starten och nöta en timme på samma ställe så vi kan fylla upp kvoten på gädda och börja sikta in oss på abborre och gös istället. Roger dominerar och är i gäddparadiset. Han får en fin 83cm gädda men han var osäker på om den skulle bli godkänd. På bilderna visade det sig att brickan inte syntes och att cm siffrorna inte syntes. Men Roger är en sann tävlingsmänniska. Han vet att den kanske inte blir godkänd och säkrar upp med en 62cm gädda.

Han får även en 30cm gädda. Roger börjar dra sig längre bort längs med kanten och jag ska följa efter. Då händer det som inte får hända! Mitt roder rasar! Rodervajern har gått av, Ghaaaa! Vad ska jag göra? Min underbara NATIVE Slayer Propel vill inte styra. Jag kan inte skylla på undermålig kvalitet utan bara skylla mig själv för jag har borrat, skruvat och ändrat på min NATIVE och jag visste att rodret var lite ”Svajigt” pga. mina egna modifieringar men jag tänkte att det kunde vänta tills nästa vecka att fixa det. Hm, funderar en stund på: ”det här var det det” funderar också på vad det står i reglerna. Efter en stund så trampar jag tillbaka till starten där Pierre befinner sig med Rogers Hobie outback, sagt och gjort, ett snabbt byte och ut igen. Jag är inte märkesbunden eller sponsrad men det finns en anledning till att jag har den kajaken jag har. Den passar mitt fiske, mitt sätt att fiska och den är helt anpassad efter mina 187cm och 85kg. Att byta till en annan kajak är ju inte optimalt men det finns inget annat att göra. Skillnaden mellan Outbacken och min Slayer är främst att Slayern är mer som en plattform, gott om plats, stabil, jag står mycket när jag fiskar samt trampsystemet där jag mycket snabbt kan ändra fram och back, det passar utmärkt till mitt fiske i åar, sjöar och skärgård.

Outbacken är lite snabbare, mindre plats och inte lika stabil som min kajak. Nu får jag lägga om taktiken. Det har gått mycket tid till kajakbytet. Jag bestämmer mig för att dra rakt ut istället och fiska av runt några öar och några fina vasskanter. På vägen ut trampar jag förbi en tävlande som får en fin gös på en Hi-Lo när jag har passerat. Jag bättrar på mitt resultat och lyckas fylla gäddkvoten med en 53 cm gädda. Jag har ont i ryggen eftersom jag inte har min egen stol med kuddar och liggunderlag i och beslutar mig för att gå in lite tidigare. Roger hade gått tillbaka till viken där vi hade bra fiske förut och kniper en till gädda.

På kvällen blir det grillning och fiskeprat. Jag och Roger har sagt tidigare att vi ska knipa om vårat resultat eftersom det värsta vi vet är att bli förföljda av ett gäng kajaker som lägger sig framför och runtom där vi fiskar, vi vill ha lugn och ro när vi fiskar. Det blir tidig kväll eftersom vi ska gå upp 04:00 för att hinna förbereda oss för det sista passet som är 05–10. Lönnebacke har tydligen en taktik upptäcker jag när han babblar på oavbrutet i 36 minuter under mig i våningssängen, nämligen att han pratar tills han själv är så trött så han somnar med en gång och inte hinner bli störd av andra som snarkar, smart, det fungerar.

Söndag morgon/natt. 04:00. Upp och hoppa, Jag och Lönnebacke drar ner våra kajaker till stranden.

Förbereder våran frukost och snart lägger sig ett bacon och ägg doftande moln över campingområdet samtidigt som mörkret öppnar upp sig. Det är så vackert!

Nu märks det på deltagarna att det är en tuff tävling. Inga frågor på genomgången innan starten. Dagen innan kom det en fråga från en smålänning (inga namn nämnda) om man får gå iland och fixa sitt kaffe. Kaffe var tydligen en av hans högsta prioriteringar i livet. Ja det fick han.

Jag och Roger har fyllt våran gäddkvot och vi har en ny plan. Vi har fått nys om ett gösgrund ca 40minuter bort. Vi kör på det. Först ut i starten tillsammans med duktiga Niklas Häll som vann tävlingen. Kaffedrickande, smörgåsätande och prat fördriver vi våra 40 minuter med. När vi kommer fram har solen precis gått upp och det är otroligt vackert. Det är sådana här stunder man kommer att minnas när man blir gammal. En trevlig fiskekompis, gott kaffe, sittandes i en kajak. Eftersom vi inte får ha ekolod så är det svårt att bedöma djupet men tittar man på land och hur öarna och grunden ser ut så är det inte så svårt. Släpper också ner Berkley pro jiggen med 20 grams huvud för att mäta bottendjupet. På det sättet kan man också bedöma om det är lera eller stenbotten. Släpper ner den, dunk, dunk, perfekt, hård botten. Precis när jag är nöjd med min analys hoar Roger till, han tappar en gös på sin Hi-Lo på endast 2m djup. Vi nöter vidare men får ingenting. Nu börjar det bli ont om tid. Vi vet att det antagligen räcker med en 45cm gös för att knipa första platsen om de andra också har det trögt. Men jag tänker att de andra borde knipa ett gäng gäddor så här på morgonkvisten. Ska jag satsa på gädda istället? Min kortaste är 53cm, kanske kan få en gädda över 60cm bara 10cm längre, det hjälper inte så mycket. Nä, det blir bättre att nöta efter gös ett tag till och sedan bara satsa på abborre, får vi varsin på över 20cm så ligger vi bra till. Det visade sig efteråt att Niklas Häll fick exakt den kombinationen, en abborre på 29cm och tre st. gäddor. Alla runt 60cm, det räcker långt.

Efter ca två timmar tar vi en paus och pratar ny taktik. Antingen går vi längs med land tillbaka eller också snabb paddling rakt över till ett ö-parti och sedan in mot land där vi vet att Lönnebacke och Håkan hade fått abborre. Vi väljer det senare och börjar trampa på men innan ska jag försöka kissa från mitt nya fordon. Roger beundrar min balansakt och min halvt stående ställning i den guppande Mälaren. Varken jag eller Roger bättrar på vårat resultat utan slutar på tre st. inmätta gäddor var vilket räcker till en andra plats för mig en tredje för Roger.

Det var 25st anmälda men 21st kom till start.

Resultaten:

11. Tobias V 74cm
  12. Peter J 62cm
  13. Lönnebacke 60cm
  14. Andre D 58cm Fick tröstpris för knäckt spö. ”B2B Jag hade otur”
  15. Chersdin 49cm
  16. Tomas Andersson 16cm Han skämdes lite för sin abborre, men, allt räknas!
  17. Totalt nollade 4st kajakfiskare.

I och med detta resultatet så var denna tävlingen den som vi fick mest fisk på i serien och de flesta slapp nolla. Totalt så fångades det 21st gäddor, 3 gösar och 16st abborrar. Jag tror personligen att Peter Ek-ÅK som kom 7a denna tävlingen kommer att bli farlig framöver. Han Fångade nästan fullt på de arter som var svårast nämligen 2st abborrar och 2st gösar, får han in fokus på gädda så blir han farlig. Extra roligt var det att Olle kom 5a, en ”ungdom” som spöade skiten ur farsan!

Vi hade också tur med vädret. Det blåste på det första passet men sedan på kvällspasset så var det lugnt. Sista passet på söndag morgon blåste det en del men det var sol under hela helgen. Vilket vi inte är bortskämda med. Vanligtvis när det är tävling så är det kanonfiske och fint väder veckan innan och sedan vänder det till dåligt fiske och hällregn.

Tävlingsledningen hade ett tufft jobb med att sammanställa allting efter tävlingen eftersom det både var B2B tävlingen och den totala seriens resultat som skulle sammanställas. Tyvärr blev ett antal bilder inte godkända. Det som skulle synas på bilden var, nosen mot kanten av mätbrädan, brickan med numret och att man skulle kunna avläsa centimeter. Hade jag vänt min bricka rätt i Sommen så hade jag kommit totalt 2a i serien, hade Roger tagit bättre foto på sin 83cm gädda så han kommit två på B2B och hade Håkan vänt brickan rätt på B2B så hade, hade jag inte tappat min 95cm gädda……Ni förstår. Tufft när det blir så men det är ett av många moment i en tävling, hade det varit enkelt så hade det inte varit roligt. Beten går sönder, bilder blir inte godkända, mätbrädor tappas i vattnet, kajaker går sönder, spön går av, det tappas fisk. Men det hela uppvägs av ett glatt gäng passionerade kajakfiskare som älskar sin hobby.

Vi får se hur det blir med Back 2 Basic 2018 eventuellt så byter tävling namn och inriktning men mer om det isfall på sportfiskemässan i Älvsjö! Ni kommer väl dit?! Det gör kajakfiskemagasinet.

Vi ses på ”Liska Open” i Karlskrona hos supertrevliga Gunnar! Den 22–24Back to basic/9 2017:

www.facebook.com/events/972638629504219/

Tack våran huvudsponsor NATIVE i Östersund för era fina

kajaker och tillbehör www.nativesweden.se

ABU Garcia för fina beten www.abugarcia.se

RAM Mount för alla smarta tillbehör www.ram-mount.se

Profish. Fiskebutik i Stockholm www.profish.se

Text Manuel Dahlberg

Related Article

Alla Artiklar

Icross 3000 & 1

Vattnet är alltid grönare (bättre) p …