Nucanoe har tagit fram ett trampsystem som skiljer sig en hel del från konkurrenternas och vi har testat Pivot Drive under rätt tuffa förhållanden i en tungt strömmande Norrlandsälv.

De största skillnaderna är att drivenheten inte går igenom skrovet, utan tramporna fästs framtill i rails och kraften från pedalerna överförs via kabel till propellern som sitter i aktern.

Mitt första intryck var att driven var helt tyst. Pivot Drive har ett band istället för kedjor.
Även i den tunga motströmmen så var enheten oerhört lättrampad och med styrningen bak i aktern snor kajaken runt på en femöring.

Pivot Drive säljs separat och man köper en enhet som är anpassad till någon av Nucanoes olika kajakmodeller. Då får du rätt längd på driv och styrkablar. Samtliga nyare modeller av Nucanone är förberedda för Pivot Drive och det är en barnlek att installera. Enheten fungerar även som ett roder och dras upp och sjösätts på samma vis som andra traditionella roder.

image00014-scaled-e1613307329611.jpeg

Den har även en kick up funktion, d.v.s om du t.ex kör på en stock så slår hela propeller-enheten upp så att den inte bryts av.

Jag är positivt överraskad och Pivot Drive har inga större minus överhuvudtaget, det enda lilla detaljen som kom upp var att drivkabeln baktill gick igenom själva förvaringsutrymmet bakom stolen men det var inga problem att dra kabeln lite på sidan om kraven. en riktigt genomtänkt och bra lösning.

Vi testade den i den lilla Flint-modellen och där kanske det är lite overkill med driven men till de två större modellerna Pursuit och Frontier så kommer den att vara guld. Den ger bra fart / kraft och har en ruskigt bra svängradie.

Det går även att eftermontera den till de äldre modellerna som inte är förberedda för enheten utan allt för stort meckande.

Tommy Lönnebacke