Norrlands fiske

Admin

Drömmen om att komma till Norrland har funnits ett bra tag och nu i år så blev det verklighet. Vi bokade en stuga sedan var det bara att sätta igång och köra, 120 mil senare var vi uppe. Vi prioriterade vårat boende så varsitt sovrum var en självklarhet. Något som ligger mig varmt om hjärtat är mat så tidigt i planeringen hade jag menyn klar. Vi hade såklart fått lite tips om vart vi skulle åka och vi bestämde oss för att köra på ett ganska stort vattensystem. Både mitt och Rogers mål var att få varsin 10 kilos. Första dagen trollar vi ganska mycket, mest för att få en blick över vattensystemen och botten. Roger får några gäddor och jag får en fin en meters.

Nu var BIOS Håkan med som guide så jag och Roger slapp tänka själva.

Vi tog det lugnt på morgonen eftersom vi inte hunnit handla och det började bi hög prio på det.

Vi åkte bil 5 minuter sedan var vi framme på ett ännu igen vackert ställe. Fem meter att rulla kajakerna till vattnet sedan bar det iväg. Kraftig motvind gjorde att vi valde att trolla. Inte ett pet fram till lunch. Men vad gör det med trevligt sällskap. Dags för taktiksnack och lunch, Håkan tar hand om sidfläskstekning och jag kör raggmunkstillverkning och stekning, Roger står för underhållningen.

Efter lunch delar vi på oss, Roger och Håkan går utsidan tillbaka utanför en ö, jag går tillbaka samma väg som vi kom. Efter en halvtimme bugar sig ett av mina spön, hinner göra ett halvbra mothugg. Drillar fisken och det känns som en 10+ gädda, ca 10 meter från kajaken sprätter det till och den är borta…….En tomhet i hjärtat infinner sig, jag vevar in och ser att en av krokarna är böjda.

Dag tre och fyra flyter ihop med god mat och fina gäddor.

Denna dagen får vi klara oss utan Håkan och vi åker till samma sjö. Det blåser kraftig så vi trollar mestadels hela dagen. Inte ett pet och vi bryter för lunch, denna dagen så står det asiatisk på menyn.

Efter lunchen bestämmer vi att gå tillbaka där vi var igår, vi vill ha lä och fiska av vikarna. Det är en öppen fjärd som vi måste över och det är bara att sätta igång, Roger trampar på och jag kommer efter. Rätt som det är så bugar sig mitt spö, jag drillar ett bra tag och gäddan gör ett par ordentliga rusningar. Det gör det inte lättare att det blåser 12m/s och att jag har tre beten till ute men efter ett tag så lyckad jag få in den i håven. Vägning och mätning sker fort och den är 10,1 kg och 112 cm lång, en riktig fin gädda.

Vi beslutar oss för att ta oss hemåt och vi trollar sista biten och rätt som det är så får Roger på en riktig fin gädda, efter lite fippel så lyckas han få upp den och den spöar min gädda med 5 cm, alltså 117 cm. Efter detta är vi glada och trötta och vi tar oss tillbaka.

Sista dagen är det riktigt dåligt väder. Vi gör ett försök att fiska några timmar men det är helt enkelt för kallt.

Något som fascinerade mig var det lynniga vädret, ena stunden var det sol och fint för att sedan växla om till hårda vindar och regn. Det kändes skönt att ha på sig torrdräkten, dels för att temperaturen i vattnet.

Sammanfattningsvis så var det en kanonvecka. Jag lyckades med att få en 1 meters gädda per dag med en topp på 112cm. Roger var också nöjd speciellt med hans 117cm gädda.