Native Sweden Open 2018

Admin

En kajakfisketävling där vi fiskade efter två arter, abborre och gädda och man fick lämna in de tre längsta av varje art. Det var Nils och Pär på NATIVE i Östersund som tagit initiativet till tävlingen.

Nils har berättat för mig att det är mycket bra gädd- och abborre fiske i de natursköna områdena runt Östersund.

Tävlingstiden var fredag och lördag 0900–1700. På söndagen fick man njuta av fiske i en sjö där vattenägarna hade gått ihop och ville ha hjälp av oss att minska gäddbeståndet. Vi fick upp 4st 1meters gäddor och ett antal mindre som vi lämpade över på andra sidan ett galler.

Nu får ädelfiskarna lite lugn och ro.

När jag själv började fundera över tävlingen så visste jag inte så mycket om sjön vi skulle fiska i, det var så ända tills dagen innan tävlingen vilket är ett roligt koncept. Jag gissade att naturtrogna beten skulle vara lämpligt. Jag flög upp och lånade en Titan 12 propel av Nils, jag märkte inte någon större skillnad mot den Titan 10,5 jag har själv.

Tävlingsdag 1:
Jag vaknar till en härlig doft av kaffe. Det börjar kurra i magen och jag släpar mig upp till frukostbuffén som serveras i en lada. Väldigt mysigt. Jag har inte funderat så mycket på taktiken förutom när vi åkte förbi sjön dagen innan såg jag ett par fina gräs/näckros ställen. Jag kommer börja där. Jag sköter om kaptensmötet och lite förklaring om reglerna. På denna tävlingen får man trolla med max två spön om man vill. Personligen tycker jag det är en bra regel. Mest för att jag annars tycker det är tråkigt att transportera sig utan att fiska. Vi har också en hjälpbåt under hela tävlingen med Kenneth i spetsen som agerar säkerhetsbåt och hjälpbåt vid mätning av större gäddor.

09:00 Starten går av NATIVE Sweden Open 2018 och 16 st ivriga kajakfiskare från hela Sverige sticker iväg. Jag själv transporterar mig bara 500m till viken med gräs och näckros bälten.

Jag börjar med att trolla med 2 st likadan wobbler, 12cm långa och det dröjer bara en timme så har jag fullt på abborre. Får en fin gädda på 76 cm också. Efter två timmar tar jag kaffepaus och funderar på vidare taktik. Mina abborrar låg mellan 35-40cm. Mao så tjänar man inte så mycket i centimeter på att fiska efter abborre. Nu blir det full fokus på gädda. Jag ska bara få två till så har jag fullt på båda arterna och kan fokusera morgondagen till att få ännu större gäddor. Det visade sig inte vara så enkelt, inte ett pet till på hela dagen, men trampar i alla fall i mål nöjd och belåten. Extra belåten för de smaskiga lunchpaketen vi fick med oss ut.

Tävlingsdag 2:
Samma tid som igår 09:00 – 17:00. Jag har redan innan bestämt mig för att ta mig bort till andra sidan där det ska finnas ett fint djupområde, jag tänker att gäddorna kanske står där och lurpassar.

Jag har fått reda på att Emil leder med tre abborrar och två st gäddor, han behöver bara få en till fin gädda så har han fullt. Sätter igång och trampar iväg. Väderprognosen är inte lovande, ökande vind till 14m/s och regn från 12:00. Väl framme på djupområdet så har jag sällskap av Jon (som tappade ett PB på abborre igår) och SzLot som kom 3a totalt i tävlingen. Vinden och vågorna gör det inte lätt att fiska med att trolla går bra. Jag kör med sjö och sedan motsjö. Förutsättningarna är perfekta men det händer ingenting och efter två timmar beslutar jag mig för att ta mig till ett lugnare område, visst det är tävling men det ska vara roligt också. Vinden minskar lite och regnet tar vid Mao ganska mentalt tuffa förhållande. Nu åker nödprovianten fram som består av gott och blandat samt bananer. Jag hittar en fin brant med mycket fisk på och kör av den ett par gånger, får fyra fina abborrar till men ingen som höjer mig i tävlingen. Beslutar mig för att trolla mitt i fjärden och först smackar det på en 80cm gädda, gäddan har formligen slukat min wobbler och jag ringer på hjälpbåten som gör en strålande insats. Bara fem minuter senare får jag min längsta abborre på tävlingen, 40cm, han tog på en Westin jätte. 10 minuter efter detta så bugar sig spöt ordentligt, efter ett par riktigt tuffa rusningar ser jag att det är en stor gädda. Efter fortsatt drillning så lyckas jag håva den. Samtal nr2 till hjälpbåten. I och med mina fina fiskar på sluttampen så visade det sig att jag tog hem allting. Längsta gädda samt totalvinnare i Native Sweden Open 2018. Jag är superglad och trött.

Rekommenderar verkligen alla att ställa upp nästa år. Väldigt bra arrangerat, bra boende, utsökt mat och fantastiska omgivningar och fiskeställen.

Text Manuel Dahlberg

Related Article

Alla Artiklar

Lapland Pike 2018

I år genomfördes gäddfisketävlingen Lapland …