Jackson kayaks nya pedaldrift FD, Flexdrive Det fulla testet

Admin

Förra året så började rykten sprida sig över nätet att Jackson Kayak skulle lansera en pedaldrift. Nyheten mottogs på både gott och ont, med paddelfantaster som tyckte det var menlöst, och hängivna andra som såg en ny möjlighet att pröva ett helt nytt system. Efter några veckor av löst skvaller så bekräftades spekulationerna, och det nya systemet
skulle ha nya smarta ideér som inget annat märke hade. Grundstötsskydd, Öppen lucka till propellern, enkelhet och komplicerad mekanik. I dom första rapporterna så lät allt som gröna ängar och rosor. Men var verkligheten så?
Så fort jag fick möjlighet att beställa min så låg ordern hos Jacksons importör. Min CoosaFD i färgen Bluefin var beställd, och jag lät min tidigare kajak hitta en ny ägare. När kajaken forslatsöver atlanten så landade den tillslut i Blekinge hos Pikestrike, och jag tillsammans med Daniel Freij drog oss snabbt dit för att hämta den tillsammans med annan kajak.

Första intrycket? Heligt! För all del, kärlek vid första ögonkastet är en term som är värd att diskuteras, men designen fick 5 paddlar av 5. Installationen av drivenheten var definitivt enklare än din standard billy-bokhylla och två skruvar och ett “klonk” så satt den perfekt. Aningen tung kan jag medge, men vad gör det när man är nykär?

På vattnet då? Det blev tyvärr några veckor efter det som jag fick möjligheten att komma ut på böljan den blå, men när jag väl kom ut så kändes trampsystemet aningen märkligt. Det vibrerade på ett väldigt jobbigt sätt. Kärleken försvann, och jag var rasande! Jag kontaktade Jackson, Och eftersom min FD var en “pre-batch”, Dvs den kom ifrån en av dom tidigaste testexemplaren, så var barnsjukdomarna var inte helt utfasade än. Som Prostaff hos Jackson så är det till viss del vad jag finns där för. Testa, och hitta bristerna innan den släpps på den öppna marknaden. Efter en viss väntan så kom det nya delar från Usa, Och när jag installerade dem så insåg jag hur simpel – och komplicerad konstruktionen är. För en ingenjörskunniga så är det säkert en simpel mekanik, men för oss utan dom kunskaperna så är det lätt komplicerat. Däremot så har jackson kommit runt en stor del av det. Om-installationen var otroligt smärtfri, och inom sin tid så kom jag äntligen ut för att göra ett gediget test i en stor och spännande sjö 20 minuter hemifrån.

Bild från prototyp

Sjösättning
När man sjösätter en Coosa eller Cruise FD så finns det ett par saker jag rekommenderar att tänka på. Rodret är inte permanent på skrovet, det tas enkelt av med en sprint som på Cruisen sitter extremt lätttilgängligt, och på Coosan sitter under akterluckan. Enkelt ochsmidigt. Rodret är en ihålig konstruktion, som tar in vatten när man sjösätter kajaken (enbart rodret då, inte själva kajaken). Det leder till en smidigare styrning. Jag personligen sätter inte på rodret förens kajaken ligger i vattnet, då min väger 60kg+ fullriggad, och jag vill inte riskera att skada rodret. Också värt att nämna är att om du planerar att dra kajaken över stock och sten, så rekommenderar jag en kajakvagn, då FD-modellerna saknar slitageklossen i aktern. Ett roder-relaterat designval.

När du väl ska börja paddla ut ifrån land, så behöver du inte ta många paddeltag innan du kan börja trampa iväg. Kölen som propellern sitter i har 3 olika lägen – lågt och djupt och helt uppfällt. Så du har bra förutsättningar att trampa på riktigt grunt vatten. Men eftersom säkerhet går först så har jag alltid med mig min Ophion paddel ändå.
Reglaget för att ändra djup på propellern sitter på rätt sida om tramporna, vilket gör den mycket lättillgänglig och lätthanterlig. Själv växlar jag djupet med fötterna, för att ha en hand fri till kaffet.

Bild från prototyp

Stabilitet
Väl ut på sjön så började jag känna efter i kajaken. Stabiliteten är riktigt bra! Kölen samt det klassiska Coosa-skrovet är en kombination guld värt som gör det lätt att stå upp i den. Cruisen är inte lika stabil, men för en van fiskare så går den att stå upp i utan att sätta tungan halsen. En fördel jag märkt med kölen är också att den fungerar i ganska stor mån som ett drivankare, så driften i förhållande till andra kajakmodeller är mycket långsam. Ute på senaste havsöringspasset på Tjörn så var detta extremt tacksamt i de milda sommarvindarna.

Styrning
Men åter till rodret. Styrningen hos coosa-modellen är något jag är nöjd med. Inte exalterad direkt, men inte missnöjd heller. Den svänger bra, men hade gärna sett den ha mindre svängradie. Rodret kontrollerar du med 2 spakar som sitter på vardera sida om stolen. Lätthanterliga och bekväma. Om man däremot går över till Cruise-modellen så har den en otroligt snäv svängradie. Att svänga på en femöring får ny betydelse.

Hastighet
De 2 modellerna emellan så är det Cruisen som vinner på 100meter. Men trots det så är båda modellerna hyfsat snabba. Att marschera i 5km/h är mycket enkelt, och inga större problem för en otränad individ som mig att bibehålla denna hastighet under längre stunder. Om man trampar för glatta livet så hamnar Coosan på 6 – 7km/h, och om du är stammis på det lokala spinningpasset så kan du säkert överträffa min topphastighet. Och med den lätta vikten så ligger Cruisen strax över detta.

Lastkapacitet
Lastkapaciteten är mycket god hos båda modellerna. Coosan med sin stora volym har givetvis övertaget, men tack vare designen på ovansidan så kan man med gott samvete lasta rikligt med fiskegrejer, campingkök och fler detaljer därtill. Cruisen har trots sin ringa storlek även den gott lastutrymme, men inte lika bra som Coosan.

Stolen
En av Jacksons största fördelar har alltid varit stolen. Mångsidig, och lätt att reglera. Precis som majoriteten av Jacksons kajaker så har stolen 2 lägen. Ett lägre som ger dig förbättrad stabilitet, och ett högre som det dig god översikt och gott om förvaringsutrymme under stolen. Den stora skillnaden från äldre jacksonmodeller är hur enkelt det är att ändra stolens läge framåt och bakåt. Du lättar på två vingmuttrar som sitter lättillgängligt framför stolen, sen skjuter du dig framåt eller bakåt till den position som är bekvämast. Eftersom fötterna är det som driver kajaken på alla trampkajaker, så är det av desto större vikt att sätta stolen i ett bekvämt läge. Under min jungfrutur märkte jag snabbt att stolen satt för nära pedalerna, då jag lite väl snabbt tappade orken i benen. Men en kort vilopaus, och en reglering av sätet gjorde att jag kunde trampa på obehindrat resten av dagen.

Vikt
Vikten hos dessa kajaker är i den övre skalan. Coosa FD väger 52kg. Det är inte ett problem när man är på vattnet, men när den väl ska upp på biltaket så kan det bli en ansträngning. Men med rätt teknik så kan en medeltränad person få upp den utan att bryta fötterna. Cruise FD väger c,a 36kg, vilket sätter den bland de lättare paddelkajakerna du kan hitta på marknaden. Inga större problem för en otränad människa att lägga upp den på biltaket utan att få en dyr omlackering på kvällsnotan.

Paddelegenskaper
Även om dessa kajaker är byggda för att trampas så kan man inte alltid hålla sig ifrån att ta fram paddeln ändå. Så, hur är deras egenskaper gällande det? Som alla kajaker med roder så är dom mycket kursstabila. Små regleringar på rodret behövs givetvis, precis som du med en kajak utan roder behöver reglera med din paddel. Cruisen är fortfarande lättpaddlad trots drivsystemet, men Coosan lider lite pga sin vikt.

Prisbild
Som med alla kajaker med pedalsystem så hamnar priset därefter. Cruise FD ligger strax under 30tusen Sek, och Coosa FD ligger runt 35 tusen Sek. Fördelar mot andra trampkajaker? Som en nyhet så är det alltid lätt att överträffa konkurrenterna med ett nyutvecklat system. Andra märken har redan påvisat svagheter, och det är i sann utvecklingsanda som alla märken bör eftersträva att göra sin produkt bättre än konkurrenterna.

Denna gång så har Jackson inom vissa områden faktiskt kommit på lösningar som är riktigt smarta! Till att börja med så är propellerns uppfällande funktion något som är guld värt i flera sammanhang. När du kör iland kajaken efter ett fiskepass så fället den nedre drivenheten upp sig själv, så det finns inget behov för att lyfta eller förändra propellerns läge för att inte skada propellerbladen eller kölen. Den flyger helt enkelt upp i skrovet. Samma funktion kan även rädda din propeller om du går över grund eller stockar.

Ett annat problem som alla farkoster med propeller eller andra drivsystem är att saker fastnar i propellern. Fiskelina, fluglina, ankarrepet med mera, och ingen vill tampas med en insnodd tafs i propellern i onödan. Även här så har Jackson kommit runt detta med att sätta in en lucka precis framför stolen. Eftersom du givetvis kan fälla upp propellern manuellt så är det mycket enkelt att ta bort sjögräs och nate, eller trassla ut din dyra fluglina utan att
behöva gå iland eller lyfta bort hela drivenheten.

Dessa fördelar är lite av ett Win, som Trump hade sagt. Men vi ska inte glömma att utveckling som detta gynnar alla märken, och det är nog bara en tidsfråga innan andra märken hittar liknande lösningar som säkerligen kommer vara lika effektiva. Jag har nu brukat min Flexdrive ett längre tag, och jag vill ge detta system 8 av 10 flytvästar På min privata Coosa FD har jag också installerat ett ankar-trolley system, 2 extra ramkulor för ekolodsskärmen och en extra spöhållare där fram. Mobilhållare, mugghållare och dränkt skönheten med klistermärken. Det blev en Frankenstein i blått!

Var kan man pröva en flexdrive?
Kajakbutiken Kajaktiv har demo-exemplar som finns att prova. I Sverige har dom 2 butiker, en på Tjörn, och en i Dala-Floda i Dalarna. Om det är svårt för dig att ta dig dit så är det alltid värt att fråga i facebookgruppen Svenska Kajakfiskare.

Text Henric Appelrgren

Related Article

Alla Artiklar

Lapland Pike 2018

I år genomfördes gäddfisketävlingen Lapland …

  • Admin
  • 0
  • 1